Peugeot Groene Hart+Waddinxveen+http://www.boonstoppel.nl/Boonstoppel+ShellBoonstoppel+MitsubishiBoonstoppel+SuzukiBoonstoppel+NissanBoonstoppel+werkplaats

Mits verjaardag 4

 

Mitsubishi viert 100ste verjaardag aan vooravond van nieuwe start



Mitsubishi is 100 jaar oud. Of moeten we zeggen 'jong', want er lijkt een nieuwe wind te gaan waaien bij het merk.

Alweer een automerk dat mag toetreden tot de alsmaar groter wordende club van honderdjarigen. Mitsubishi doet het aan de vooravond van een vernieuwingsoperatie die het terug een beetje de glans van weleer moet bezorgen.

Ze weten het in Japan zelf natuurlijk ook maar al te goed, het merk heeft al betere tijden gekend. Veel betere zelfs, als we terugdenken aan de vooral in de jaren '80 heel uitgebreide gamma’s met ook in Europa bijzonder populaire modellen, aan vernieuwende concepten als de allereerste Colts, aan knappe coupés als de Celeste, de Sapporo, de Starion en recenter de Eclipse, aan zelfs een heuse sportwagen als de 3000GT, aan de een pioniersrol vervullende monovolumes als de Space Star en dito SUV’s als de Pajero, aan de ook vandaag nog van een cultstatus genietende (maar niet meer gebouwde) Lancer Evo-edities, aan de vele overwinningen en wereldtitels in de rallysport, aan de zeges in de Dakar…

Nieuwe baas Ghosn
Dat was vroeger, de jongste jaren lijkt het voor Mitsubishi eerder een kwestie van overleven. En toch kan het tij weer in een gunstige richting keren. Met de Outlander PHEV bracht Mitsubishi enkele jaren terug al een van de slimste hybride voertuigen op de markt uit en met de eind dit jaar bij de dealers verwachte Eclipse Cross verschijnt er eindelijk ook een hippe SUV in de catalogus.

Het moet de eersteling van een reeks nieuwe modellen worden, zo lijkt het toch . En die vernieuwing en ook uitbreiding van het gamma gaat dus gebeuren onder leiding van nieuwe baas Carlos Ghosn, de man die van de op papier allesbehalve evident lijkende alliantie tussen Renault en Nissan ook zo’n groot succes heeft gemaakt.

 

De Mitsubishi-mijlpalen
In afwachting dat we misschien toch weer voor nieuwe Mitsubishi's uit de bol kunnen gaan, nog eens enkele mijlpalen uit de eerste 100 jaar.

1917: Mitsubishi bestond al langer als scheepvaartbedrijf, in 1917 lanceert het met de Model A een allereerste auto. Een zevenzitter op basis van de Fiat Tipo 3, maar het wordt geen succes. 


1934: Mitsubishi Shipbuilding fusioneert met Mitsubishi Aircraft en wordt Mitsubishi Heavy Industries, het grootste privébedrijf van Japan.

1937: De PX33 is het prototype van een sedan voor vooral militair gebruik. En de eerste Japanse passagiersauto met vierwielaandrijving.

Na WOII: Na de Tweede Wereldoorlog bestaat de autohandel vooral uit Fuso-bussen en de invoer van de Amerikaanse Kaiser Henry J en Willys Jeep CJ.

Jaren 60: Japan is eindelijk klaar voor de massaproductie van auto’s, Mitsubishi lanceert modellen als de 500, de Minica (foto) en in 1963 ook de eerste Colt.

1970: Oprichting Mitsubishi Motors Corporation.

1977: Uitbouw distributienet in Europa, dankzij een nauwe samenwerking met het Amerikaanse Chrysler gaat de verkoop richting het miljoen auto’s per jaar.

1982: Mitsubishi wordt in de VS ook onder zijn eigen naam geïntroduceerd, maar blijft wel samenwerken met Chrysler. Dat jaar wordt de Pajero gelanceerd, de eerste terreinwagen van het merk.

1985: De eerste overwinning in de Dakar. Er zouden er nog elf volgen!

1998: Mitsubishi wint het wereldkampioen rally's bij de teams. Dankzij Tommi Mäkkinen, die pakte tussen 1996 en '99 met de Lancer in totaal ook vier pilotentitels.

Jaren 90 tot nu: Chrysler trekt zich grotendeels terug uit Mitsubishi, in 1993 stopt het partnerschap helemaal. Er ontstaan verschillende nieuwe en vaak tijdelijke samenwerkingsvormen met Hyundai, Proton, Volvo, Smart, PSA, Volkswagen en sinds vorig jaar dus ook...

2016: Nissan koopt 34% van de Mitsubishi-aandelen en neemt het merk op in de grote alliantie die het al met Renault heeft. Wat de volgende 100 jaar weer heel wat vruchtbaarder moet maken.

www.autowereld.be